28. januar 2013

Treningsdagbok - Kløfta 27.januar -13

WP_000451
Så var det årets første agilitystevne. Når det foregår på Kløfta, som jo nesten er i nabolaget og jeg i tillegg hadde fri, så måtte jeg jo bare melde på. I vinter har jeg kun trent her hjemme og vi har stort sett hatt fokus på å trene veldig enkelt, med veldig mye rett fram i håp om å få opp litt fart. Og det har vel kanskje lykkes. Men jeg fant ut i uka som var at jeg har jo NULL kontroll på hvor Barfi går og at det blir bråstopp så fort jeg legger inn en ”snurring” (endring i retning og med en veklsing)  i banen. Så jeg var skeptisk, meget skeptisk…..
Jeg bestemte meg for at jeg skulle ha fokus på tre ting:
1. Jeg skulle huske banen. (jeg har jo glemt den noen ganger…)
2. Jeg skulle gå banen slik jeg hadde brifet den. (jeg har en lei tendens til å legge til en veksling som ikke skal være der og så blir det bare krøll)
3. Jeg skulle greie å gire opp Barfi på startstreken. (Jeg tør liksom ikke for jeg er usikker på hva jeg egentlig har lov til og hun er jo ikke den som jubler bare hun ser et ag-hinder)

Det første løpet var agility. Og banen var helt grei den,  hadde det ikke vært for starten. Farvel til alle planer om å få opp farta. Hinder nr 2 var nemlig lagt sånn at Barfi måtte ”dras” rundt for å komme videre til hinder nr 3. Samtidig som hinder 3 lå rett fram fra hinder nr 1. I tillegg så var det dårlig plass på start. Skulle jeg ha mine 6 m før hinder 1 så var det ikke mulig å se hopp nr 2. Jeg valgte som vanlig en litt annen handling enn de fleste andre, fordi jeg trodde jeg kom til å beholde farten best på denne måten. I ettertid så ser jeg jo at det var helt feil! Barfi virket veldig klar på oppvarmingen, i hvert fall veldig klar for godbitene Smilefjes som blunker Og jeg fikk til å gire henne opp mens vi ventet på vår tur. På startstreken så oppdager jeg at jeg har glemt å bytte over til ag-halsbandet, så jeg kløner fælt med å få av bandet på Barfi. Men jeg hadde fått til å gire henne opp litt og hun var veldig klar da bandet var av og vi satte i gang. Ja, så klar at hun var foran meg og hadde kurs rett mot hopp nr 3! “HER!!!!!!” Ja, da gikk det jo som det måtte gå da, det ble bråstopp og kløning for å få henne til å ta hopp 2 før 3 og så over på bommen som var nr 4. Men vi fikk faktisk opp farta igjen allerede her. Ja, så godt at det viste seg at vi fikk feltfeil. Så gikk det i fint driv ( ja det er selvfølgelig snakk om i vårt tempo..) Barfi gikk inn i den rette tunellinngang, som selvfølgelig ikke var den som lå rett fram. Vippa gikk nå i det vanlige forsiktige tempoet, der har vi MYE å gå på. Slalommen var satt opp som hinderet etter og her plasserte jeg meg vel feil sånn at Barfi var klar til å gå på pinne nr 2 ( da jeg så på resultatlista at vi hadde fått en feil, så trodde jeg det var her vi fikk den) Men hun satte opp et brukbart tempo ( ja det er fortsatt snakk om i forhold til Barfis tempo Smilefjes som blunker), bare jeg fikk henne inn på rett sted. Resten av løpet hadde vi bra fart og fin flyt og vi tok den rette tunellinngangen den 2. gangen også. Og da er det bare så utrolig irriterende at jeg klønet det til på begynnelsen!!! Det var mye disk, så det var visst en bane som ikke var like enkel for de raske hundene.
2M: 1 feltfeil + 4,85 tidsfeil = 11,85 feil, 3. plass ( 13 startet) 2,99 m/sek, Dommer: Harald Schjelderup WP_000455
Hanne og Mira viser banen: http://www.youtube.com/watch?v=YDebGgG3ToI&feature=share

Jaja, så var det hopp da. Nå skulle jeg skjerpe meg. Banen så veldig fin ut. Her var det gode muligheter for fart. Det var egentlig bare en snurring som var problemet og den var jeg veldig usikker på hvordan jeg skulle løse. Hinder 4 og 5 var to hopp som var satt opp som en ”vegg”, ikke noe problem, bare det at bikkja skulle tilbake igjen/rundt for å gå inn i slalommen som lå parallellet med denne veggen på ”feil side”. Så var det også to hopp som sto som ”en vegg” etter slalommen. Resten var rett fram, måtte bare huske på at denne rett fram var i noen runder da.. Men altså en helt topp bane, der problemet lå ved hinder 4-8. Starten var hopp og tunell  som lå nesten rett, åpningen var dratt litt til siden sånn at åpningen ikke syntes fra start. Her var det jo bare å koste på, eller…???? Nå hadde jeg husket å skifte band, så jeg slapp å kløne med bandet på starten. Var ikke like lett å gire opp Barfi denne gang, men vi kom da i gang i greit tempo. Hopp, tunell – jammen så spring nå INN i den tunellen da!!!! Hallooooo, du ser da at den ligger der og venter på deg, Barfi???? Jeg sprang selvfølgelig ved siden av tunellen, men det gjorde Barfi også Trist fjes Da kjente jeg at jeg ble irritert på Barfi. Det tror jeg ikke har skjedd før i et løp. Stakkar, det var jo ikke hennes feil. Jeg måtte slite med å få henne inn i tunellen. Fikk en vegring på det. Fikk høre det da jeg kom i mål at jeg hadde jo ikke vist Barfi at hun skulle inn i tunellen. Jammen, jammen, hun måttte da forstå det selv?! Det var jo innlysende!! Dette satte helt tydelig en stopp på Barfi. Hun gikk veldig seint gjennom tunellen, fortsatte i rolig tempo, dermed ikke noe problem på ”problemet hinder nr 4-5” og en utrolig sein slalomm. Kom oss igjennom neste ”vegg” og så kjørte vi på. God fart og flyt resten av løpet. At det går an å kløne det til sånn??!!! På en så enkel kombinasjon og en ønskebane for oss. Jeg var veldig irritert på meg selv resten av dagen.
H1M: 1 vegring+6,54 tidsfeil=11,54 feil, 12 plass (28 påmeldt) 2,79 m/sek Dommer: Petter Nordlien

Hvordan gikk det med målsetningene? Joda, jeg husket banen, jeg handlet også slik jeg hadde bestemt, bortsett fra at det ble litt feil etter stoppen på hinder 2 i ag og jeg fikk til å gire opp Barfi på startstreken, men jeg har mer å gå på der. Så sånn sett så er jeg fornøyd. Selv om tidene ikke ser slik ut, så er jeg er veldig fornøyd med det jeg selv følte var god fart i store deler av løpene. Og så får jeg bare ta lærdom av de store tabbene mine! Nå er det bare å se fram til neste helg på Moelv, DER skal jeg skjerpe meg!

 WP_000458  WP_000457

Og med alle klassene samlet på samme stevne og en god del nye EHK-utøvere så blir nok den ”blå-horde” lagt merke til tenker jeg. Nå gjelder det bare å få alle andre til å forstå at denne fargen tilhører EHK! For vi har jo skaffet oss så fine stevnejakker Smilefjes

1 kommentar:

  1. Det var det jeg mistenkte, du er streng med deg selv ;) Joda, jeg forstår godt at du er irritert på deg selv, og at en god plassering i ag'en ikke hjelper på det, men allikevel! Prøv å være bittelitt fornøyd med 3. plassen ihvertfall! Gratulerer!!! :)
    Og ikke minst, så klarte du å gjennomføre målene dine, og det er jo også veldig bra!

    SvarSlett