7. april 2014

Er agility-karrieren over?

Jeg var som nevnt litt skeptisk da jeg dro nedover Vårsprætt’n på Melsom. Hvorfor? Jeg var veldig usikker på hvordan Barfi ville gå. Er hun helt bra? Hvordan er hun på banen, jeg har jo som vanlig trent altfor dårlig. Men jeg må jo bare få nevne at hun gikk en super slalom her forrige kvelden. Det var skikkelig WOW! Ja sett i forhold til hva vi vanligvis får til da... Men vi dro nå avsted og da vi kom fram var Barfi tydelig ivrig. Peip og dro mot hallen. Og på oppvarmingen var hun også ivrig og i godt humør. Ville hilse på alle bikkjer. Nesten så jeg begynte å lure på om løpetida var på gang? I så fall alt for tidlig etter mine beregninger, så det tror jeg ikke noe på.

2M

Så var det løpene da. Denne gangen var det klasse 3 som begynte og så og si alle disket! Kun 2 i hver klasse kom igjennom. Begynte å bli skeptisk da ja.... Heldigvis var det en atskillig enklere bane vi skulle gå. Men heller ingen løpebane slik Barfi ønsker. En del rundtom-hinder og fartsdrepere og med vippe allerede som hinder nr 4. Jaja… Og nei, det ble ingen suksess. Vi kom igjennom uten noe problem, men noen superfart var det så langt derifra. Veldig seint over vippe og bom og en treig slalom. Det som var mest gledelig var at vi hadde brukbar fart i tunellene. Det er en framgang. Men skuffende seint altså.

5. plass (9 startet) 14,61 tidsfeil Gj.sn.fart 2,55 m/sek. Dommer: Uschi Hornung

H2M

Melsom-hopp-14_10177892_240123646192097_7728990716309161725_n

Så var det hopp. Jeg hadde jo et lite håp om at her skulle vi få opp farta. Her er det jo verken vippe eller bom som skremmer. Banen var også veldig fin. Et par rundt-hinder her og, men en litt bedre åpning og en perfekt avslutning med 4 hopp rett fram til mål. Med litt flaks så øynet jeg et lite håp om at dette kunne bli et brukbart løp. Men jeg merket allerede da jeg tok Barfi ut av buret for å varme opp at hun ikke var spesielt ivrig. Måtte nesten dra henne med meg. Men jeg gikk nå ut og varmet opp med litt jogging og løping og masse godbiter. Glemte å tenke på banen gjorde jeg og, så jeg måtte ta en liten panikkkikk på de to som startet før meg for å komme på hvordan den var. Jeg syns egentlig vi kom ganske greit i gang og at vi gikk brukbart fram til hinder 11. Der stoppet det opp. Og så var det et strekk fra hinder nr 14 og bort til nr 15 som var slalom med en litt lei inngang. Mellom der sto muren som egentlig sto helt logisk til for at de skulle hoppe over den. Det syntes også Barfi, eller kroppen min sa det kanskje…. Så jeg måtte skrike HER. Barfi stoppet da opp og så spørrende på meg «skal jeg hoppe over her eller hvor skal jeg?» Og ble stående der en god stund før jeg fikk henne inn i slalommen. «Er det slalom jeg skal gå? Jammen hvorfor sier /viser du ikke det da?» Slalommen ble gått, ikke spesielt fort, og en av de som så på sa at det virket som at Barfi liksom kviknet til da hun ble trygg på hva hun skulle. Og du verden, de siste 4 hoppene til mål gikk superbra! (hinder 20 på tegningen var ikke med) Men en sørgelig dårlig tid ble det på oss. Vet ikke hvor mye tid som gikk der ved muren/slalommen, men det var ikke hele årsaken.

WP_001672

7. plass (13 startet)17,17 tidsfeil gj.sn.fart: 2,34 m/sek Dommer: Peter Holmberg

Jeg var ganske innstilt på at dette kunne bli vårt siste stevne da jeg dro nedover. Det er på tide å innse at det ikke er noen vits i å holde på med dette hvis vi ikke får opp farta på stevner. 15-20 tidsfeil syns selv ikke jeg er noe moro å holde på med. Så jeg hadde satt meg noen krav før jeg dro. Mindre enn 5 tidsfeil = melde på Mosse-stevnet tvert. Mer enn 10 tidsfeil i begge løp = en lang pause og ikke stille til start i vår i hvert fall. Og spørsmålet var også om vi skulle bli med på AG-kurs/IF-treff i Andebu? Resultatet ble jo langt dårligere enn 10 tidsfeil. Men så var det jo veldig moro å være med på stevne igjen da. Treffe de andre som jeg bare treffer på stevner. Se på hvordan de gikk og glede seg med dem over gode løp og sukke fortvilt over bittesmå feil som ødelegger løpene deres osv. Jeg dro hjemover grublende over om jeg skulle melde på kurs eller ikke og om jeg skulle melde på stevne på Brårud i mai. Noe påmelding på Moss var i hvert fall ikke aktuelt. Hmmm hva skal man gjøre 1. mai da??

WP_001676

Kanskje var det ikke bare sliten og trøtt Barfi er her, men har det vondt også her hun ligger på soverommet til pappa i Stavern etter stevnet?

Dette var på lørdag. På søndag la jeg merke til Barfi som jaget kråker i full fart på jordet. God trim tenkte jeg. Men jeg så også at kråkene var tilbake bare minutter seinere og at Barfi da bare ble stående å se på dem for så å tusle inn på tunet igjen. Sliten alt? Eller fornuftig nok til å innse at de kråkene kom hun ikke til å greie å holde vekk uansett hvor mye hun sprang? Eller en annen årsak?

Etter at PE hadde gått en tur med henne på kvelden så tok jeg henne med en tur ned i låven for å trene litt. Hun åpnet ikke med noen stor fart akkurat. Men det er jo ikke så unormalt. Men så begynte jeg å legge merke til at hun vegret seg for å hoppe? Hvis Barfi sto nærme hoppet så ville hun rett og slett ikke hoppe, hun gikk rundt isteden. Ikke likte hun at jeg begynte å se på ryggen hennes heller. Vi fortsatt litt til. Hvis hun hadde flyt og fart så gikk det greit. Så ga vi oss og gikk en tur. Og jeg tenkte ikke noe mer på dette. Før jeg skulle legge meg. Barfi var som vanlig ute. Da jeg tok henne inn så jeg at hun vegret seg for å gå opp trappa? Nå er det ganske høye trinn på trappa vår, spesielt det første trinnet, men det skal da ikke være noe problem for en hund! Så var det å gå opp trappa til loftet. Også her gikk hun da merkelig forsiktig? Og da det var toi trinn igjen så ville hun ikke mer. Her var det noe galt!!

Jeg begynte å tenke på den gangen hun hadde det så vondt i fjor. Da dyrlegen mente at hun hadde noe slags mageknip. Hun virket jo bra morgenen etterpå, men så så vi at hun sleit med å gå i trappa seinere på dagen. Så jeg begynte tenke etter, når var dette? Var det etter agility-stevne det osgså? Jammen godt jeg blogger, for der fant jeg det igjen. Og ganske utrolig, det var dagen etter Vårsprætt’n på Melsom i fjor! Ikke at jeg tror dette har noe med Melsom å gjøre, men det er jo ganske utrolig at det er akkurat etter det samme stevnet. Og når jeg ser på resultatene fra i fjor så begynte vi jo sesongen med en del raske løp. Jeg syns jo at vi virkelig var på gang. Da var det jeg som klønet det til med dårlig handling som ødela en del løp. I tillegg til at Barfi plutselig begynte å bli redd for å springe over bommen. Men bortsett fra det så hadde hun raske løp og vi hadde stort sett løp på 0-5 tidsfeil. Dette var t.o.m. stevnet på Melsom. Men så var det mye tragisk dårlig løp framover med ekstremt mye tidsfeil. Joda vi hadde en del brukbare/gode løp på høsten, ja til og med superløpet på 4 m/sek. Men da var det snakk om løpebaner. Og da er vi jo tilbake til det med å kunne ha fart og hoppe rett fram. Med rundt-hinder så blir det jo til å satse rett foran hoppet og noe mer vridning. Selvfølgelig kan man få til mer flyt der også, men der er det jo min handling som er for dårlig og ødelegger igjen. Så nå sitter jeg altså her og blir mer og mer overbevist om at noe skjedde den helgen i fjor vår som Barfi har slitt med siden. Stakkars Barfi! Jeg tror Barfi rett og slett ikke tåler å holde på med agility. Så jeg er ganske sikker på at svaret er: ja, vår agility-karriere er over Gråtefjes

Barfi-murhopper

Dette bildet er fra vårt 1. utestevne. Gleden var stor over at Barfi hoppet over muren for første gang etter å ha vegret på den i de 2 stevnene vi hadde gått før denne 1. mai i Moss 2011

I dag mandag så går det greit å gå i trapper. Og PE sa at Barfi hadde lekt masse med en annen hund på jordet i ettermiddag. Da hadde det ikke vært noe å si på farten. Rare greier. Heldigvis har vi fått time hos Turid i morgen. Så får vi bare krysse fingre for at noen behandlinger + å holde oss unna agility vil sørge for at Barfi får være i god form igjen.

Uff dette kommer til å bli en stusselig vår. Ikke noe agilitystevner, ikke skal jeg på Frya-treffet og noe ag-kurs og IF-treff i Andebu er det heller ikke noen grunn til å dra på. Og hva gjør jeg med agilitybanen min? Jeg har ikke helt lyst til å selge/ gi den bort heller. Jeg har jo vært veldig klar på at jeg ikke skal ha noen ny hund, men plutselig har det sneket seg inn en ny tanke: kanskje jeg skal ha en ny valp? MEN så er jo jeg meg da. Ikke frister det å begynne med vasking av dammer i tide og utide. Jeg står opp tidlig nok som det er om jeg ikke skal begynne å gå ut med en valp hver natt også. Og uansett hvor gode forsetter jeg har, så kommer jeg ikke til å trene på langt nær så mye som jeg bør.... Jeg tror jeg får begynne med å gjøre en innsats med å bedre kondisen min jeg. Skulle jeg få til å komme i brukbar form og matchvekt så kan jeg heller begynne å gruble litt igjen...

5 kommentarer:

  1. Dette var trist lesing. For jeg vet jo hvor mye du så gjerne vil, og det er jo ikke sånn dere skal ende karrieren. Men, helsa til Barfi først, det synes ihverfall jeg!
    Jeg håper dere finner ut av det, og at dere finner en løsning som er bra for dere. Uansett om det betyr at det blir mer agility eller ikke.
    Og så sender jeg en god bedring-klem til Barfi!

    SvarSlett
  2. Dette var trist. Stakkars Barfi. Men ho kan selvfølgelig ha ett holdt liv uten agility :) kanskje dere skal finne en ny hobby? Kantarellsøke-kurs f.eks? Det skal vår kjære Hilde holde oppi Hallingdal til høsten. Bare å si ifra om det frister ;) uansett hva dere gjør, så lykke til. Og fortsatt god bedring!

    SvarSlett
  3. Takk begge to :)
    Tror Barfi syns det kommer til å bli helt greit med et liv uten agility ;) Tror nok vi skal satse på å bruke mere tid på geocaching framover og da helst dem som betyr å gå litt for å finne fram.
    Og så har jeg jo hele tiden hatt i bakhodet at spor kanskje er en aktivitet som hadde passet bra for Barfi. Vi får se om vi nå gjør alvor av det. Kanskje lapphundklubben skal ha en helg med aktiviteter i år? kanskje vi endelig skal bli med på det :)
    Det som derimot bekymrer meg nå er at Turid har blitt sjuk og at timen vår derfor er utsatt til mandag.Og Barfi er ikke bra :( Jeg får se det an litt utover dagen. Kanskje drar vi til dyrlegen for å få noe smertestillende.
    Barfi hadde nemlig lekt masse med en hund som naboen passet på i går. Og jeg tenkte da:1. Er det mulig? 2. Hurra, da er hun bra igjen! Om kvelden så vi tydelig at den lekinga ikke hadde gjort godt :( Uff det passet veldig dårlig at mirakel-Turid ble sjuk nå :'(
    Tove

    SvarSlett
  4. Etter den søte kløe.... Håper du fikk tak i smertestillende, det må være greit å bruke i slike tilfeller. Nå er det vel gråvær hos dere også. Er ho som Nalle, ligger ho rett ut og furter, og det er vel like bra iblant!

    SvarSlett
  5. Dette var leit å lese! God betring til fine Barfi - får håpe ho blir heilt bra igjen no når det ikkje vert meir agility. Og det treng jo ikkje stoppe heilt opp med aktivitetar på dykk - det finst jo så mykje anna artig de kan drive med, som ikkje er like belastande for kroppen hennar :) Sporing foreks.! Kjempeartig, og super hjernetrim for hunden!

    Hehe, kjenner til den der tanken om "hmm, kanskje eg skulle hatt ei ny kvalp". Sambuaren min byrja å snakke om det her om dagen, at kanskje me skulle hatt ENDÅ ein til om eit år eller to - det var eg ikkje heilt førebudd på! Eg trur det er nok med to hundar inntil vidare, hehe.. (bank i bordet!!!)

    SvarSlett